torsdag 15. desember 2011

CAVm2

Denne oppgaven er basert på CAVm1, og denne gangen skulle vi lage material selv og sette inn objekt i det ferdige rendrede bildet. Jeg har valgt en enkel himmel bakgrunn og 2 foilager av meg selv og et tre.

Tre
Meg selv
Himmel













I tillegg til disse så skulle jeg lage mine egne material, som ble grus og trepanel.

Trepanel
Grus, bump map
Grus














Bump map er ett bilde som gjør at ett materiale får tekstur i Autocad, så man får en litt realistisk følelse.
Jeg satte disse inn i Autocad, men slet litt når jeg skulle rendere, fordi solen og bakgrunns-lyset var veldig sterkt. Så ejg måtte tone de ned veldig mye for å få de til å fungere. I tillegg ble himmel bakgrunnen min merkelig kantete, noe jeg ikke fikk til å forandre.
Vi skulle lage ett rendret bilde i Autocad med bakgrunn og foilager og ett uten. Det andre skulle vi legge til bakgrunn og foilager i photoshop og sammenligne.
Jeg var mer komfortabel i photoshop, og følte jeg fikk det slik som jeg ville ha det.
Her er de ferdige resultatene både fra Autocad og Photoshop.

Autocad
Photoshop

 Når man ser disse bildene, så synest jeg at photoshop bildet er best. Dette er nok fordi jeg må øve meg litt mer i å rendre i Autocad. Ellers vil jeg si det er lettere å redigere skygger i photoshop, selv om det ikke alltid er så lett å få de i harmoni med solretningen.
Vi skulle også redigere det bildet vi renderet fra CAVm1 i photoshop for å forbedre det:

Originalt

Photoshop

Dette bildet ble mye bedre i photoshop. Så det viser bare at man kan forbedre mye dersom man ikke får til ett perfekt rendret bilde i Autocad.

Fordeler med Autocad
- mulighet for at objekt/bakgrunn har eget lys
- Lager skyggene slik de skal vere i forhold til lysretning og styrke
ulemper
- vanskelig og plassere i miljø eller legge inn bakgrunn
Fordeler med Photoshop
- Kan redigere skyggene mer nøyaktig med styrke og gjøre de utydelige
- Vil uansett vere til fordel for bildet og redigere farger og skygger etter rendering i Autocad
- Lettere og plassere gjenstander i miljø og gjøre det mer realistisk
ulemper
- den minste feil i skyggeretnig eller vinkel på objekt kan gjøre bildet falskt

Totalt brukt tid:
Modellering: 1t
Rendering: 1t
Photoshop: 1t
Blogg og innlevering: 0,5t

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar